Medierea se bazeaza pe cooperarea părților și utilizarea, de către mediator, a unor metode și tehnici specifice de management al conflictului, bazate pe comunicare și negociere.
Partile aflate în conflict au dreptul sa fie asistate de avocat sau de alte persoane, în conditiile stabilite de comun acord. În cazuri complexe, mediatorul poate apela la experti.
Intre mediator, pe de o parte, și partile aflate în conflict, pe de alta parte, se încheie Contractul de mediere.
Dacă, pe parcursul medierii, apare o situatie de natură sa afecteze scopul acesteia, neutralitatea sau imparțialitatea mediatorului, acesta este obligat sa o aducă la cunostința parților, care vor decide asupra menținerii sau denunțării contractului de mediere.
Când parțile aflate în conflict au ajuns la o înțelegere, se poate redacta un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimțite de acestea și care are valoarea unui inscris sub semnatura privată. De regulă, acordul este redactat de către mediator, cu exceptia situațiilor în care parțile și mediatorul convin altfel.
BENEFICIILE MEDIERII ÎN SECTORUL BANCAR
Mediatorul tau
prin mediere se sting conflicte existente, dar, în același timp, se și preîntampină apariția unor alte neînțelegeri ulterioare, urmarindu-se stabilirea unei relații mai eficace si eficiente între parti pe principiul echilibrului de putere și durabilitatii în timp a soluției la care au ajuns parțile;
pe langa beneficiile de ordin financiar pe care le prezintă, medierea functioneaza pe criterii de neutralitate și imparțialitate, la un nivel ridicat de calitate, fiind totodata o metodă confidențială de reconciliere, niciuna din părțile aflate în conflict nefiind afectată la nivel de imagine;
soluționarea în mod echitabil a conflictelor dintre instituțiile de credit si clienți, prin alegerea solutiei de catre părti; mediatorul nu poate sa impună nimic parților, ele avand de hotărât daca și în ce conditii este avantajoasă pentru ele o soluție amiabilă;
evitarea cheltuielilor generate de un posibil proces, a inconvenientelor și cheltuielilor pe care le implica executarea silită;
menținerea clientelei formate deja;
soluționarea într-un timp foarte scurt a conflictelor, ceea ce poate profita tuturor părților.
Mediatorul tau
CAZURI CE POT FI SESIZATE DE CĂTRE CLIENȚI:
Majorarea dobânzilor și/sau a marjelor de profit și risc, stabilite ca fiind fixe pe perioada derularii întregului contract;
Perceperea unor comisioane suplimentare;
Introducerea în contractele de credit a unor clauze considerate de clienti ca fiind abuzive sau care nu sunt întelese de clienți;
Informații incomplete sau neclare cu ocazia incheierii/modificarii contractelor;
Necomunicarea majorarii ratei dobânzii atunci când aceasta nu are legatură cu un indice de referintă, public;
Modificarea clauzelor contractelor fara consultarea și acordul parților contractante și neincheierea unui act adițional, semnat de ambele parti;
Erori în procesarea tranzactiilor cu carduri;
Erori în procesarea tranzacțiilor efectuate de clienti prin online/internet banking;
Inregistrari eronate ale clientilor în Centrala Riscurilor Bancare(CRB) și în Biroul de Credit;
Prelucrarea cu întarziere a ordinelor de plată.
CAZURI CE POT FI SESIZATE DE CĂTRE BANCA:
Neexecutarea obligațiilor asumate prin contract față de banca (cel mai frecvent neplata de către clienții debitori a datoriilor bănesti ori de alta natură – rate, dobanzi, penalitați – către banca creditoare; plata ratelor la credit și a dobanzilor, cu întarziere, în mod reperat; înstrainarea / ascunderea bunurilor aduse în garantie, fară acordul /știrea bancii);
Declanșarea procedurii insolvenței de către clienții debitori, în mod abuziv și fără temei legal, cu scopul de a impiedica banca și restul creditorilor în realizarea creanței sale;
Refuzul nejustificat al clienților debitori de a considera restructurarea prin rescadențare, reeșalonare a unei facilitați de credit cu restanțe, propusa de Bancă, preferand în schimb declanșarea unor proceduri de executare silita, insolventa, etc.
Amenințarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clientii debitori/garanti a angajatilor băncilor creditoare cu ocazia indeplinirii atribuțiilor de serviciu;
Reclamatii nejustificate si abuzive fata de bănci adresate autoritatilor și instituțiilor publice, cu scopul de impiedica realizarea creantei Bancii.